soulidmind

Praktijk voor Therapie & Coaching


  Sandra Zuiddam

logo soulid mind

SoulidMind

FOTO 1 SANDRA ZUIDDAM Welkom

Hypnotherapie bij angstklachten, helpt dat en hoe werkt het?


Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat hypnotherapie een versterking is op regulier aangeboden behandelingen bij angstklachten. Hypnotherapeuten bieden ook gedragstechnieken aan en juist de combinatie met hypnosetechnieken blijkt heel effectief (zie bron 1). In hypnotherapie kunnen vaardigheden worden versterkt om met angst om te gaan door verandering van denkpatronen, vergroting van de flexibiliteit en het leren omgaan met stress en problemen. Vooral bij heftige angst ervaar je eigenlijk een vorm van trance, omdat je op dat moment sterk bent gericht op je eigen binnenwereld. Hypnotherapie kan ook hierom effectief zijn.


Onbewuste patronen

Daarbij is hypnotherapie bij uitstek geschikt om de onderliggende onbewuste patronen en oorzaken te achterhalen en aan te pakken (zie bron 2). Onderstaande figuur geeft weer dat het meestal meerdere factoren zijn die ertoe kunnen leiden dat iemand zich chronisch angstig voelt of heftige paniek kan ervaren. Dat kan een eenmalig trauma zijn of een opeenstapeling van nare gebeurtenissen, en soms ook -deels- aangeleerd of aangeboren angstig gedrag en gevoel dat je tijdens je jeugd hebt meegekregen. Bij de meeste cliënten komt naar voren dat ze negatieve emoties in hun dagelijks leven voortdurend negeren, iets dat bij uitstek onbewust gebeurt. Het is wellicht herkenbaar dat de vraag hoe we ons nu echt voelen niet altijd zo snel te beantwoorden is. Een jeugdtrauma of onveilige jeugd kan hiervan de reden zijn. Veel vaker komt voor dat in een gezin te weinig of vooral negatieve aandacht werd geschonken aan angsten, boosheid of verdriet. Gaandeweg ben je deze onprettige emoties bij jezelf ook gaan onderdrukken, zelfs zover dat deze niet meer gevoeld worden. Zoiets kan jaren goed gaan, totdat iemand een burn out krijgt of een stresspiek ervaart en dan angst- en paniekaanvallen begint te ontwikkelen.


Figuur 1. Onderliggende patronen en factoren














Angst om te falen houdt ook verband met de neiging tot perfectionisme: goed willen presteren en het zichzelf ook niet toestaan om bang of zenuwachtig te zijn. Deze gevoelens worden dan voortdurend onderdrukt, ook iets dat vaak onbewust werkt. Terwijl dat praatje wordt gehouden voor publiek kan de paniek opeens toch toeslaan. En naarmate iemand banger wordt voor deze momenten van paniek, stijgt de kans dat angst ook echt wordt ervaren.

Wanneer na jaren een patroon is ontstaan om op een ontwijkende manier met gevoelens als angst, onzekerheid en verdriet om te gaan, kan het zover komen dat iemand deze gevoelens pas in een laat stadium opmerkt. Opeens wordt dan een hevige angst ervaren of zelfs een paniekaanval. Het gevoel dan geen controle over zichzelf te hebben versterkt de angst. Onderstaande figuur toont hoe een zelfversterkend patroon zich kan ontvouwen als steeds meer situaties worden vermeden waarin heftige angst en paniek kan worden ervaren. Door de opluchting dat de angst is uitgebleven lijkt dit te werken, maar het zelfvertrouwen neemt steeds verder af. Dan is iemand steeds minder in staat om lastige dingen te ondernemen. De kans dat angst versterkt neemt toe naarmate er minder zelfvertrouwen is, zodat steeds meer situaties worden vermeden en iemands leefwereld almaar kleiner wordt.


Figuur 2. Zelfversterkend angstpatroon

Patronen doorbreken, vertrouwen herstellen

Met hypnotherapie kan dit patroon stapsgewijs doorbroken worden.

  1. eerst wordt gewerkt aan vergroten van het zelfvertrouwen en versterken van de draagkracht;
  2. daarna kan het contact met beleefde emoties hersteld worden. Angst- en stressgevoelens hoeven dan niet meer zo te pieken om opgemerkt te worden en zo blijf je meer in balans;
  3. belemmerende gedachten en overtuigingen kunnen bewust worden en vervangen door zelfversterkende en helpende gedachten die je zelf formuleert. In de toestand van hypnose sta je veel meer open voor dergelijke positieve suggesties en juist daarom zijn ze vaak heel effectief;
  4. ook kun je meer grip ontwikkelen op de lichamelijke signalen bij angst en stress, zoals hartkloppingen, trillen, zweten en een veranderde ademhaling;
  5. tenslotte kun je datgene wat steeds wordt vermeden in trance op een veilige manier ervaren en leren er stapsgewijs mee om te gaan in het dagelijks leven.


Vermijd je steeds meer dingen om nog een beetje rustig te zijn, dan is je wereld steeds kleiner en je probleem telkens groter geworden. Hopelijk biedt dit artikel je hoop en kracht om jezelf te helpen door je klacht met hypnotherapie te gaan oplossen!


Bron 1 David B. Reid, 2012, Hypnosis for behavioral health, New York, Springer Publishing Company, blz 69-81

Bron 2 Gary R. Elkins e.a., 2017, Handbook of medical and psychological hypnosis, New York, Springer Publishing Company, blz 469-474


© Sandra Zuiddam, www.soulidmind.nl



Maak vandaag nog vrijblijvend een afspraak, het eerste half uur kennismaking is gratis...




contact